Mnohí redaktori médií majú skreslenú predstavu.

Autor: Igor Hraško | 22.9.2016 o 8:58 | Karma článku: 3,27 | Prečítané:  177x

Počúvam verejnoprávny rozhlas a redaktorka sa v diskusii zo svojou kolegyňou dostala k našim národným poslancom.

Dostala vo svojej polemike až ku tomu, že začala rozoberať, kde ktorý poslanec má svoje bydlisko a ako sa k nim občania môžu dostať, respektíve ku tým svojim z regiónu, aby im pomohli riešiť regionálne problémy.

Neviem, či si to niekto uvedomuje, ale naše územnosprávne členenie je dané a máme 3 stupne riadenia. Obecná a mestská samospráva zo svojimi volenými mestskými a obecnými zastupiteľmi, regionálna (poťažme) samospráva zo svojimi volenými zastupiteľmi a národná úroveň tiež zo svojimi volenými zástupcami – poslancami NR SR. Otázka stojí: „Kto má aké problémy v spoločnosti riešiť?“. Myslím, že je to nad slnko jasnejšie, ale niektorí sa snažia vytvárať predstavu, že ak niečo nejde na nižších úrovniach, tak treba ísť hneď za poslancom NR SR.

Áno, vieme, že niektoré veci nefungujú ani na miestnej, ani na regionálnej úrovni. Ale opäť to súvisí s voľbou občanov. Tí, ktorí si na riadiace miesta dosadia „svojho človeka“ a žiaľ tí, čo vedia aj rozmýšľať sú v menšine, máme prepojené miestne i regionálne samosprávy vo väčšine s vládnou mocou. Tá však doteraz ukazuje len tie zlé stránky riadenia a očividne ich prenáša na nižšie úrovne. Veď tu ide iba o voliča, nie o občana. Takže vieme, že problémy sú, ale tie môže riešiť ktorýkoľvek poslanec NR SR a vôbec nemusí byť z daného regiónu. Krásny príklad sú problémy v zdravotníctve. Ak je zvolený poslanec z daného regiónu odborník povedzme v doprave, asi ťažko bude vedieť riešiť problémy zdravotníctva či školstva. Preto ešte raz zopakujem, na najvyššej úrovni je jedno, na ktorého poslanca sa človek obráti, podstatné je, aby vedel riešiť daný problém. Okrem toho má poslanec tiež obmedzené možnosti riešenia, ale tie mu určujú zákony popisujúce činnosti v rámci jeho mandátu.

Čo sa však vyžaduje od národných poslancov? Väčšinou vybavenie určitých „možností“, najmä zvýšený prísun financií do danej obce či regiónu. Áno, v rámci vládnucej zberby to ide! Ak sa to podarí nejakým spôsobom aj opozičnému poslancovi, vždy to ide na úkor iného mesta či obce a dokonca i regiónu. A vtedy sa dá hovoriť o korupcii, či klientelizme. Podmienky, za akých sa to deje sú nepodstatné. Ale práve preto by poslanci národnej úrovne nemali žiadnym spôsobom zasahovať do riadenia nižších samospráv. Samozrejme, je tu ešte jeden problém, že momentálny neštandardný a nestabilný vládny zlepenec má prepojenia priamo, lebo im nestačí jedna funkcia, takže máme poslancov, ktorí sú zároveň aj starostami, či primátormi a dokonca aj županmi.

Poslanci NR SR by sa mali zaoberať systémovými problémami a riešiť ich pomocou zmien v legislatíve, prípadne poukazovať na problémy formou kontroly, ktorú však aj v súčasnosti majú obmedzenú vládnou mocou.

Na riešenie mestských, obecných, či regionálnych problémov sú starostovia, primátori, župani a poslanci obecných, mestských a regionálnych samospráv, nie poslanci NR SR.

Takže zopakujem, nie je podstatné, kto kde s poslancov býva, ale ako je v spojení s občanmi, a poslancami samospráv. Inak ich riešenia sú často na úkor iných, nakoľko ide o individuálne riešenie, nie systémové. Preto by som apeloval aj na redaktorov médií, nech nešíria blud o dostupnosti národných poslancov pre občanov v regióne. Na to fungujú iní poslanci.

Na záver už len to, ako by to mohlo fungovať. Mestské a obecné samosprávy poťažme fungujú. Aj keď spájanie sa do väčších celkov by len prospelo (je to na dlhšie písanie). Regióny však sú mimo reality a dokonca aj tej Európskej. Naše VÚC sú totiž akýsi medzistupeň, ktorý v EU nie je definovaný a štatisticky sa prifáre buď k najbližšej vyššej, či nižšej úrovni, aby sme mohli aspoň čo-to vykazovať. Takže regióny by mohli fungovať naozaj ako regióny. Napríklad taký Žilinský v súčasnosti obsahuje 5 plnohodnotných regiónov – Horné Považie, Turiec, Kysuce, Oravu a Liptov. Jedny voľby by sa odstránili, nakoľko mestské a obecné samosprávy by mali priame zastúpenie v riadení regiónov (ušetrilo by sa za jedny voľby) a do národnej úrovne by sa volil vždy jeden zástupca regiónu a mal by to byť človek s najväčším rozhľadom a následne do 150 cez politické strany. Teda riadenie zdola nahor. Samozrejme, tento súčasný systém mnohým vyhovuje. To, že je neefektívny a nesystémový asi nevadí.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?